International T-6 TracTracTor

1949
4 cilinder petroleum, 4050 cc, 37 pk bij 1450 omw/min, 3050 kg, 38.206 exemplaren, 1939 – 1956, USA

Informatie

Productie van de T-6 en TD-6 TracTracTor rupstractoren begon 1939 en eindigde in 1956. In deze periode werden er 38.206 exemplaren gebouwd. De T-6 en TD-6 modellen waren identiek, maar hadden verschillende motoren.

In de Nebraska Test No. 346 van 1940 gaf de T-6 petroleum versie een maximum vermogen aan de trekhaak van 36,96 pk, met een brandstof verbruik van 11,8 liter brandstof per uur. De T-6 was voorzien van een viercilinder motor met boring x slag van 98,4 x 133,3 mm. Het gewicht was 3.050 kg. De T-6 had dezelfde motor als de W-6 and Farmall M tractor. De TD-6, WD-6 en Farmall MD deelden dezelfde diesel motor, die was voorzien van een benzine start systeem (zie ook de WD-9 motor).

Hoewel de T-6 zwaarder was dan de vergelijkbare wieltractor, was de T-6 populair in drassig terrein, zoals de Noord Hollandse polders of de Groninger klei, omdat de bodemdruk per cm2 bij een rupstractor lager is. Ook werden rupstractoren veel verkocht in heuvelachtig terrein, voor een betere stabiliteit.

De rupsen konden in brede en smalle uitvoering geleverd worden. Voor het gebruik op de openbare weg leverde Harvester speciale platen, die op de rupsen konden worden gemonteerd. Tijdens de 2e Wereldoorlog werden de IH-rupstractoren ingezet om zware kanonnen en aanhangers te trekken. Ook bij de landing op Normandië is de T-6 ingezet.

Restauratie

De Jan Drenthe collectie heeft een volledig gerestaureerde T-6 TracTracTor, serienummer 21,763 uit 1949. De tractor heeft nog de originele motor zijpanelen en heeft een aan de aftak-as gemonteerde riemschijf. De rupsen zijn breed. De tractor komt uit Zuidwolde en is in 1978 in het bezit van Jan Drenthe gekomen. De restauratie was gereed in 1995.